GENERELLE SALGS OG LEVERINGSBETINGELSER
1. Disse betingelser gjelder når ikke annet er avtalt skriftlig i tilbudsbrev, ordrebekreftelse eller kontrakt.
2. Budsjettpris og fastpris:
- a. Tilbud skal være skriftlig men er først bindende mht pris og levering når det er inngått en avtale.
- b. Ved utarbeiding av fastpris tas det forbehold om at kunden gir oss alle relevante opplysninger.
- c. Utarbeiding av forskriftsmessig dokumentasjon, nettmelding, byggemelding og innsending av tilsynsrapporter anses som
en del av oppdraget og inngår i en ev. fastpris. Vedr timeoppdrag vil dette bli fakturert etter gjeldende satser.
- d. Eventuelle 3.parts kostnader fra nettseskap o.l. er ikke inkludert i prisene. Eksempelvis gjelder dette anleggstilskudd og
ev. gebyr i forbindelse med nettselskapets fra og tilkopling av strøm til anlegget.
- e. Viser det seg behov for tilleggsarbeid, det vil si arbeid utover det som er angitt i en fastpris skal kunden være
inforstått med dette ved at det er inngått en skriftlig eller muntlig avtale. Sætren skal dokumentere det som er utført
utover fastpris ved hjelp av gjeldende enhetspriser eller spesifiserte time og materialsedler.
- f. Tilbudets priser forutsetter at minst 80% av tilbudt verdi blir levert. I motsatt fall tas forbehold om prisendring.
3. Prisene:
- a. Alle priser er oppgitt uten tillegg av merverdiavgift og betalingsfristen er 15 dager.
I avtaler som referer til et påslag, defineres kostpris som leverandørens fakturapris inkl. ev. fraktomkostninger o.l..
- b. Timesatsene på regningsarbeid økes uten ytterligere varsel i forbindelse med det årlige lønnsoppgjøret.
- c. Oppdrag som utføres iht fastpristilbud reguleres i henhold til bransjens standarder som er «SSB’s byggeindeks for
boligblokk i alt» med basis i tilbudsdatoen.
- d. Spesielle utstyreleveranser som er utenfor det vi kan kalle installasjonsmateriell kan også reguleres på grunn av uforutsette
endringer i valuta eller innkjøps/importpris.
- e. Ev. gjennomfakturering av underentreprenører eller andre eksterne kostnader vil bli belastet med et påslag på 15%.
4. Utstyr som skal tilkobles via 3.part:
- a. Dersom leveransen omfatter utstyr som krever internettilknytning forutsettes at dette er åpent via passord som kunden
oppgir. Dersom det kreves arbeid på eller med kundens nettverksutstyr som åpning av porter eller andre inngrep i
selve nettverket vil dette bli fakturert på timebasis.
- b. Noen leveranser krever åpning av HAN-porten på strømmåleren. Dette vil Sætren varsle kunden om på forhånd, men
for å unngå tilleggskostnader må kunden sørge for at porten er åpen før avtalt montasjetid.
5. Materiell, utstyr og arbeid levert av Sætren AS:
Alt Sætren leverer og monterer skal være være av godkjent kvalitet og det medleveres forskriftsmessig dokumentasjon.
6. Montering av materiell og utstyr som ikke er levert av Sætren AS:
- Material og timepriser er fastsatt ut fra markedsprisene i installasjonsbransjen. Sætren AS er avhengig av fortjeneste både på timesatser og materialleveranser for å dekke sine kostnader.
- I tilfeller der kunden selv leverer materiell/utstyr som Sætren skal montere må man legge fram dokumentasjon på at dette er av godkjent/sertifisert kvalitet. Den normale timesatsen vil i slike tilfeller ha et påslag på 20% for å dekke bedriftens kostnader, samt tillegg for medgått tid til å kontrollere godkjenninger/merking etc..
7. Sætren AS foretar grovopprydding etter egne arbeider og leverer avfall på en plass som kunden anviser på eller nær arbeidsstedet. Kunden besørger og bekoster lovlig deponering av dette. E-avfall kan leveres kostnadsfritt hos Sætren AS.
Støvsuging, vask og rengjøring utover det som er nevnt her er kundens ansvar.
8. Alle arbeider inkl. reisetid forutsettes utført innenfor normal arbeidstid.
Reisetid belastes med samme timesats gjeldende for arbeidet for øvrig med tillegg for ev. servicebilkostnader.
9. Sætren AS beholder eiendomsretten til materiell og utstyr som er levert eller montert hos kunden frem til betaling har skjedd, jfr. panteloven § 3-17.
10. Sætren AS kan foreta en kredittvurdering av kunden før eller under arbeidets gang. Dersom kredittvurderingen viser at kunden ikke anses betalingsdyktig kan Sætren AS kreve forskuddsbetaling. Alternativt kan avtalen med kunden heves med krav om oppgjør for utførte leveranser.
11. Garanti reklamasjonsrett er iht gjeldende lover og forskrifter. I tilfelle reklamasjon dekker Sætren AS kostnadene i forbindelse med henting av nytt materiell, demontering og remontering, men ikke ev. tredjepartsskade.
Garantier på utstyr/materiell inkl. feilretting og utskifting er begrenset til det som er levert av Sætren.
12. Sætren AS er medlem av opplæringskontoret for elektrofag og er en godkjent lærebedrift. Det vil derfor forekomme at vi har lærlinger med på våre oppdrag. Timepris vil stå i forhold til lærlingens læreplan og det vil kun bli fakturert for produktiv tid.
13. Alle opplysninger som er innhentet og dokument som er utarbeidet av Sætren AS i en tilbudsfase er Sætren AS sin eiendom og anses som konfidensielle mellom Sætren AS og kunden. Ev. utlevering til konkurrenter eller andre uten skriftlig avtale vil medføre erstatningsansvar.